Finalitzen les obres de rehabilitació de les estacions de metro de Besòs Mar, Paral·lel, Passeig de Gràcia, Fondo i Universitat

Les obres, per import de 8,5 milions d’euros, han suposat renovar parets, paviments, sostres, escales, línies de peatge, il·luminació i senyalització.

Les obres de rehabilitació efectuades durant el 2017 de les estacions de metro de Besòs Mar, Paral·lel, Passeig de Gràcia, Fondo i Universitat ja han finalitzat. El projecte d’actualització, que han comportat una inversió global de 8,5 milions d’euros, formen part del programa d’actualització i millora de la funcionalitat d’estacions antigues o d’elevada utilització que busca deixar-les com noves, tant en les parts visibles com en les invisibles, a més de millorar aspectes de l’accessibilitat.

A Besòs Mar, les obres que acaben de finalitzar han permès solucionar diferents patologies de la infraestructura, com ara les filtracions, especialment importants a causa de la proximitat del riu Besòs i del litoral. Els corrents d’aigua subterrània s’han canalitzat en l’àmbit de l’estació i s’han dirigit cap a la zona de vies, per on transcorren fins a un pou que en permet l’aprofitament per al reg de parcs i jardins del front marítim de Barcelona.

Pel que fa a l’accessibilitat, el canvi més rellevant és l’elevació del nivell de les andanes per reduir la separació respecte dels trens i facilitar l’entrada i sortida dels passatgers. També s’han substituït els paviments, que són de terratzo, el sistema de ventilació i la il·luminació, que ara és de leds de baix consum. El confort dels usuaris ha augmentat amb la col·locació de bancs més llargs a les andanes. Per a la decoració s’ha escollit el blau en diferents tons i el groc –distintiu de la línia 4– per als paraments verticals, que són del tipus Trespa, i el gris fosc per a la pintura del sostre. El cost de l’obra ha pujat a 1,62 milions d’euros.

A Paral·lel la rehabilitació ha hagut de resoldre diverses deficiències en l’arquitectura, la ventilació i la funcionalitat dels espais, que comprenen els accessos i els dos vestíbuls comuns a les línies 2 i 3, a més de les andanes de la línia 3, que s’han elevat per reduir la distància vertical amb els trens. La reordenació del vestíbul de Nou de la Rambla ajuda a fer més visible l’enllaç directe entre el metro i el funicular de Montjuïc.

El color gris fosc és el dominant en el paviment —també de terratzo— i els paraments verticals s’han revestit en diferents tonalitats de gris amb peces intercalades de color lila o verd (colors de les línies 2 i 3), mentre que els sostres estan pintats de gris fosc i queden parcialment ocults per cels rasos. L’obra en conjunt ha tingut un cost de 2,58 milions d’euros.

La reforma de Passeig de Gràcia, també finalitzada, ha tingut en compte que es tracta d’una de les quatre estacions del Gran Metro que es van inaugurar el 1924, origen de la xarxa de metro de Barcelona. Per això la rehabilitació ha comportat sanejar i fer visibles elements de l’arquitectura original que havien quedat ocults en reformes anteriors, com ara el sostre del vestíbul d’accés i les tres lluernes que li proporcionaven llum natural. Per revestir part dels sostres i els paraments verticals s’ha utilitzat rajola blanca bisellada com la que decorava inicialment les estacions del Gran Metro i altres metros de principis del segle XX.

La retirada del sostre fals ha permès recuperar, a més, la visió lliure de l’espai original de la nau d’andanes de l’estació, amb la característica secció ovalada. Al sostre pla del sector més modern de l’estació s’hi han executat treballs de sanejament no previstos en un principi. Altres millores han estat la renovació de les línies de peatge i l’elevació del nivell de les andanes per millorar l’accessibilitat. Els paviments i paraments verticals són de granit, mentre que els nous bancs són de pedra artificial. La inversió aquí puja a 2,73 milions d’euros.

A Fondo, estació de la línia 1 situada a Santa Coloma de Gramenet, l’obra ha consistit a renovar els aplacats i el paviment de les andanes, així com la il·luminació. En l’accés des del carrer, s’ha rebaixat el nivell de l’escala mecànica per anivellar-la amb la vorera. A Universitat, també de la línia 1, la reforma s’ha centrat en les dues andanes, en què s’ha substituït i elevat el paviment, i als accessos, en què s’han renovat els aplacats i els paviments. Les dues actuacions van finalitzar el desembre i sumen 1,6 milions d’euros de cost.