L’Ajuntament proposa un pla integral per abordar la venda ambulant irregular des de tots els àmbits

Gerardo Pisarello ha presidit avui una taula interadministrativa on s’ha convocat Port, Renfe, TMB, cossos de seguretat de la Generalitat, de l’Estat i de l’ajuntament.

L’Ajuntament de Barcelona ha convocat avui les administracions i els representants de les direccions de diferents operadors d’infraestructures de la ciutat a una taula interadministrativa per abordar de forma conjunta els reptes que implica, des de tots els àmbits, la presència de venedors ambulants irregulars a la ciutat.

La reunió, presidida pel tinent d’alcaldia Gerardo Pisarello, ha comptat amb la presència del Secretari d’Igualtat, Migracions i Ciutadania, Oriol Amorós; del Secretari General del departament d’Interior, Brauli Duart; dels representants de les direccions dels cossos de seguretat de Barcelona, de la Generalitat i de l’Estat; de les autoritats de les direccions de transport públic –TMB i Renfe– i la direcció del Port de Barcelona.

El consistori ha exposat la necessitat de comptar amb un pla integral sota quatre grans eixos: intervenció en l’espai públic tan policial com des de la intervenció dels educadors de carrer; intervenció policial en la cadena d’importació i distribució de mercaderia a la venda; alternatives sòcio-laborals per als venedors i explorar vies de regularització d’aquests. Els membres de la taula s’han emplaçat a seguir treballant, a les properes setmanes, en aquest document del consistori, que es desenvolupa en 9 principis rectors i una vintena d’accions.

Gerardo Pisarello ha explicat que la idea de convocar aquesta taula té origen a les que fins ara reunia el Síndic de Greuges de Catalunya, on també hi assistien altres municipis de Catalunya per abordar aquest problema transversal. “En aquest cas, des de l’Ajuntament de Barcelona, hem volgut seure a la mateixa taula els diferents actors que poden incidir, a Barcelona, en aquest fenomen, perquè puguem definir una sortida específica per a la ciutat”. Ha assegurat que tots els presents a la reunió han estat d’acord en la importància d’aquesta col·laboració.

En sortir de la reunió, el tinent d’alcaldia ha recordat que consistori ha fet, en l’àmbit de plans d’ocupació, “el que mai ningú abans havia fet: treure més de cent persones de la venda ambulant a través dels programes d’inserció sòcio-laboral”. Aquesta és una de les línies de col·laboració que l’ajuntament ha demanat específicament a la Generalitat que desplegui i que hi aboqui més recursos.

Concretament Pisarello ha demanat elaborar un pla d’impuls entre les tres administracions per triplicar entre 2019 i 2020 el número de persones en situació irregular administrativa que han pogut trobar una alternativa sociolaboral amb un pla d’impuls públic amb recursos necessaris.

La intervenció a plaça Catalunya com a model
Des de l’àmbit de l’ocupació de l’espai públic a les diferents infraestructures, com estacions o zona portuària, el consistori ha posat com a model de col·laboració el desplegament policial a l’intercanviador de l’estació de Plaça Catalunya, fet conjuntament amb Mossos d’Esquadra, TMB i Renfe.

En aquest sentit, s’ha demanat a totes les administracions mantenir operatius conjunts dels diferents cossos policials i revisar, si s’escau, els convenis de col·laboració i cooperació en aquest àmbit. A més, s’ha demanat poder incorporar, al subgrup de la Junta Local de Seguretat de Barcelona –que coordina estratègies i plans d’actuació policial en aquest àmbit–, a la Policia Portuària.
També s’ha demanat elaborar un pla d’impuls en coordinació amb el teixit empresarial per derivar cap a cobrir perfils demanats al mercat laboral ordinari de venedors/es en situació regular, mitjançant projectes com els grups a mida.

En relació amb les cadenes de distribució de productes falsificats, alguns dels quals es venen de forma irregular a l’espai públic, s’ha determinat que no es pot fer front al fenomen exclusivament en la seva dimensió de venta final, i per això cal un treball integral (policials i fiscals-econòmics) per part dels cossos policials que poden intervenir la mercaderia i les xarxes d’importació i venda, tant en naus com en a duanes.