Acord entre l’Ajuntament i el FC Barcelona pel nou Espai Barça

En el Plenari del Consell Municipal del 27 d’abril, el projecte es votarà i s’aprovarà de forma definitiva a la subcomissió d’Urbanisme.

Econòmicament, el pla no suposa cap cost a la ciutat, ja que el FC Barcelona assumirà tots els costos, que sumen un total de 125M€.

Es preveu que les obres comencin a l’estiu de 2019.

La Comissió de Govern d’aquest dijous ha donat llum verda a l’aprovació provisional d’una Modificació del Pla General Metropolità (MPGM) que farà possible el futur Espai Barça, que preveu en l’entorn de les instal·lacions del FC Barcelona més espai públic i obrir el recinte al veïnat. L’acord és fruit d’intenses negociacions entre el Govern municipal i els partits de l’oposició, el FC Barcelona i entitats i veïns del barri de Les Corts que han durat dos anys. En el Plenari del Consell Municipal del 27 d’abril es votarà i s’aprovarà de forma definitiva a la subcomissió d’Urbanisme. Es preveu que les obres comencin a l’estiu de 2019.

Un projecte obert al barri

Entre les diferents millores hi destaca que el recinte del Camp Nou quedarà obert al públic i s’integrarà en el barri de la Maternitat i de Sant Ramon. S’urbanitzarà el sòl que dona front al carrer d’Arístides Maillol, entre la Travessera de les Corts i el carrer de Cardenal Roig, per tal que esdevingui un  àmbit obert a la ciutadania i amb una activitat urbana sostinguda més enllà dels esdeveniments esportius. Es prioritzarà la creació de zones verdes, que ocuparan 32.000 m2.

L’alliberament d’aquest espai d’ús públic oferirà recorreguts més amables entre la Travessera de les Corts i la Diagonal i facilitarà l’accés a eixos verds de la Diagonal i als diferents mitjans de transport públic de l’avinguda.

No obstant, els dies que hi hagi partit al Camp Nou, s’habilitarà una tanca per poder dur a terme el control d’accés i evacuació i garantir la seguretat dels assistents.

Pel que fa a la urbanització dels carrers que envolten el recinte es contempla millorar els carrers Arístides Maillol, Maternitat i Joan XXIII, on s’incorporarà un carril més, a petició dels veïns. A més, s’ampliaran les voreres en tot l’àmbit i s’aprofitarà per implantar carrils bici a els carrers ja citats.

Millores en la mobilitat

Un dels punts més debatuts al llarg del procés participatiu ha estat la gestió de la mobilitat de l’entorn, sobretot en dies que coincideixen amb esdeveniments esportius.

D’una banda, se soterrarà tot l’aparcament actual en superfície per guanyar espai lliure d’ús públic i reduir la presència de motos a les voreres. El nombre de places serà el mateix que les existents actualment. Hi haurà 3.200 places per a cotxes i 1.000 per a motos, i s’afegiran 700 places segures per a bicicletes a l’interior del recinte esportiu. Com a novetat des de l’aprovació inicial, s’estudiarà dedicar una part de l’aparcament per a veïns i veïnes de l’entorn.

També s’habilitarà un pàrquing a sota dels terrenys de joc de la FCBEscola per a autocars de les penyes de 50 places inicials que posteriorment s’ampliaran fins a 70, i estarà integrat dins les instal·lacions del FC Barcelona, amb accés des de l’avinguda de Xile. Així mateix, es reordenarà la urbanització del carrer de Menéndez Pelayo per habilitar l’estacionament d’uns 60 autocars en dies de partit. Aquestes accions permetran recuperar la plaça Bederrida com a parc ciutadà.

Encara en l’apartat de mobilitat, el FC Barcelona es compromet a fer una aportació econòmica anual de 173.491 euros per contribuir al finançament del transport públic de l’àmbit. I s’ha acordat que entrin en funcionament tres noves línies d’autobusos llançadora amb destí a les estacions ferroviàries de Sants-Estació, plaça d’Espanya i Sarrià, que se sumen a les actuals de Verdaguer i plaça de Catalunya, per facilitar els desplaçaments.

Noves instal·lacions esportives

El futur Espai Barça inclou la remodelació del Camp Nou, que donarà pas a una edificació moderna, flexible, eficient energèticament i sostenible mediambientalment. D’altra banda, a l’illa que ocupa ara el Miniestadi s’hi construirà, un cop s’enderroqui, un Nou Palau Blaugrana, un pavelló annex per a les activitats esportives de les seccions del club –bàsquet, handbol, hoquei patins i futbol sala– i altres instal·lacions pròpies de la pràctica esportiva, com la pista de gel i de la FCB Escola, que mantindran la seva activitat en aquesta nova ubicació.

Alhora, es reserva sòl d’equipament esportiu públic per ampliar fins a 1.450 m2 l’equipament esportiu municipal Camp de Futbol Sala Arístides Maillol, situat a la cantonada entre el carrer de Josep Samitier, l’avinguda de Joan XXII i el carrer de Martí Franques.

Pel que fa a altres activitats no vinculades a la pràctica esportiva, es crearà una zona de quatre noves edificacions que concentraran activitat econòmica i els serveis administratius del club, l’Oficina d’Atenció al Barcelonista (OAB) i el Campus Barça. Pel que fa a la botiga del FC Barcelona, l’accés i el funcionament seran dependents de l’estadi i només vendrà productes del club. L’edifici de serveis serà d’ús administratiu i de gestió del club.

A la Travessera de les Corts, a més, s’enderrocarà un edifici d’habitatges que queda inclòs dins l’àmbit, ja que l’ús de l’edificació és incompatible amb el planejament vigent. El club es farà càrrec dels costos necessaris per reallotjar els residents d’aquest immoble.

Quant a la Masia, s’haurà de fer un pla especial que haurà de respectar el volum original, mantenint l’estructura arquitectònica i la integració paisatgística. Es dedicarà a seu social del club, sense usos de restauració.

El cost l’assumirà el Barça

Econòmicament, el pla no suposa cap cost a la ciutat, ja que el FC Barcelona assumirà tots els costos derivats de les obres d’urbanització dels carrers, els nous espais lliures públics i els nous espais oberts d’ús públic del recinte, que tindran un cost superior als 125 milions d’euros.