La gran majoria dels barcelonins fan la seva compra en els comerços del barri

Segons un estudi de l’Ajuntament, el 94% dels veïns i veïnes de Barcelona efectuen la compra habitual dels productes alimentaris en el seu barri de residència.

Segons l’Informe d’Hàbits de Consum i Pols d’Atractivitat Comercial, efectuat per l’Ajuntament de Barcelona, el 94% dels veïns i veïnes de la ciutat efectuen la seva compra habitual dels productes alimentaris en el seu barri de residencia.

Pel que fa als productes que no són alimentaris, el 69,6% els barcelonins i barcelonines fan les seves compres en el barri de residencia. Els sectors que més es consumeixen a l’entorn del consumidor són el de farmàcia (98,4%), drogueria (92,9%), herbolari (81,2%), floristeria (81,6%) i llibres, diaris i revistes (81,2%).

Per contra, d’entre els productes per als quals es desplacen més consumidors a altres barris de la ciutat trobem la música (56,9%), les joguines i esports (44,6%), la informàtica i telefonia (38,7%) i la roba (36,5%). Només en el cas dels Mobles i decoració els consumidors en un 27,2% compren en un municipi fora de Barcelona.

El mercat i la botiga especialitzada, els més escollits

Pel que fa a les compres de productes alimentaris, es tria l’establiment depenent de l’aliment que es vol comprar. Així, les compres de carn es fan sobretot als mercats (35%), seguit dels supermercats del barri (30%), i de les botigues especialitzades (23%). El peix i marisc es compra sobretot al mercat (44%), al supermercat del barri (24%), i a les botigues especialitzades del barri (23%). I les fruites i verdures es compren a verduleries (50,3%), als mercats (23,2%) i a supermercats del barri (20%). Els supermercats semblen identificats amb els aliments no frescos i amb les begudes. El 80% de la gent hi fa habitualment aquest tipus de compra, mentre que als hipermercats s’hi compra només el 2,6%.

Els productes no alimentaris, menys freqüents en la compra

En el cas dels productes no alimentaris, la freqüència de compra és, com és de preveure, menor que en el cas dels alimentaris. Només els diaris, llibres i revistes tenen un percentatge significatiu de respostes de compra una vegada o més a la setmana (48,7% dels enquestats). A molta distància li segueixen els productes de drogueria (19,4%).

En aquest tipus de gènere, les botigues especialitzades o de barri segueixen sent majoritàries, excepte en el cas del sector de la drogueria i perfumeria, on el gruix més destacat (51%) és el que compra en el supermercat. Per a la resta de categories, les compres en botigues especialitzades suposen el 94% en farmàcia, el 68,6% en calçat i pell, el 54,8% en llibres, diaris i revistes, i el 50% en roba. Per últim, els grans establiments especialitzats creixen en l’àmbit de les joguines i els esports (un 15,1% dels consumidors els hi compren), i en mobles i decoració (11,4%).